Skoletur for avgangsklassen til Majunga

For en avslutning på 12 år som elever på Sennepsfrøskolen!

Avgangsklassen ved et av de eldste skolesamarbeidene mellom vennskapsbyene Stavanger og Antsirabe har nettopp returnert fra en uforglemmelig skoletur til Majunga på nordvestkysten av Madagaskar.

Denne skoleturen, som arrangeres rundt påsketider hvert år, er en tradisjon skolen har hatt siden 2001. Rektor Noro mener turen er en av de viktigste faktorene for å motivere elevene til å fullføre grunnskolen.

Årets tur gikk av stabelen 7. - 13. april, og i år var 55 elever og lærere med på turen. Ferien ble sponset av reiseselskapene Travelmate (hovedsponsor) og Plussreiser, som spesialiserer seg på skreddersydde turer til Madagaskar.

Tall fra UNICEF viser at selv om stadig flere barn på Madagaskar begynner på skolen, er frafallsraten så høy som 50 prosent. Sennepsfrøskolen er et viktig unntak - færre enn 1 prosent av elevene slutter før de har sin BECP-eksamen.

- Vi er svært heldige her på Sennepsfrøskolen som har muligheten til å tilrettelegge for læring utenfor klasserommet, sier rektor Noro.

- Gjennom disse skoleturene får barna oppleve og utforske landet sitt på nært hold. De får innsikt i forskjellige former for gassisk kultur, møter det fantastiske dyrelivet vårt, og ser den varierte naturen og de skiftende landskapene med egne øyne. Ikke minst får de besøke arbeidsplasser som havner og flyplasser, noe som inspirerer dem til å fullføre skolegangen.

Hver år i forkant av turen reiser Noro på befaring for å finne de beste prisene og sikre at de får mest mulig igjen for pengene.

Som leder for privatskolene i Vakinakaratra-regionen har hun et stort nettverk hun utnytter aktivt, blant annet for å skaffe rimelige overnattingssteder på vennskapsskoler både langs reiseruten og ved bestemmelsesstedene.

Søndag morgen var det grytidlig avreise fra Antsirabe, etter at elever og lærer hadde overnattet i klasserommene på Sennepsfrøskolen. Bilsyketabletter ble delt ut - mange kjørte lang biltur for første gang.

Og 723 km på gassiske veier er ikke for pyser!

Bedriftsbesøk langs Route National 7. Elevene får demonstrert lokal håndverksproduksjon ved besøk ved et av mange utsalgsstedene for de kjente leirestatuene ved innkjøringen til hovedstaden Antananarivo.
Ved den berømte, 600 meter lange Kamoro-hengebro over Betsiboka-elven får reisefølget innblikk i et imponerende ingeniørprosjekt.
Fra Ankarafantsika nasjonalpark. Uforglemmelige møter med lemurene Madagaskar er så kjent for, og annet dyre- og planteliv.

I Majunga var det travle og innholdsrik dager. Besøk i parker, museer, og botaniske hager i tillegg til daglige dukkerter i Mosambik-kanalen.

Av bedriftsbesøk sto blant annet omvisning i en stor såpefabrikk på programmet.

Mest spennende var likevel besøket ved havnen og en maritim utdanningsinstitusjon der elevene fikk inspirasjon til fremtidige karrierevalg, da opptakskriteriene er fullført ungdomsskole (BEPC-eksamen).

Foto-session ved den store zebu-statuen, kjent som "Barea". Denne ble laget etter at Madagaskars nasjonale fotballag med samme navn kom til kvartfinalen i Afrikamesterskapet Africa Cup of Nations første gang de deltok i cupen - i 2019 og ble nasjonale helter.
Ved den eldste baobaben på Madagaskar. Man antar at treet er mellom 700 og 800 år gammelt - og i århundrer har det enorme treet vært symbolet på havnebyen. I 1898 målte omkretsen 14 meter, offisielle tall som fortsatt finnes i mange reisehåndbøker i dag. Baobaben målte nesten 21 m i omkrets i 2013, og treet vokser fortsatt veldig sakte.
Gutter og jenter overnatter i hvert sitt klasserom.
Lærerne står for matlagingen.
Tusen takk Travelmate og Plussreiser som gjorde skoleturen mulig!