50 laptoper i nytt datarom

22.09.2025

Selv om Madagaskar er rangert som verdens fattigste land, foregår en rask digital utvikling på øya. Likevel er datatrening er fortsatt utilgjengelig for det store flertallet av elever i landet. 

I offentlige skoler er digital opplæring så godt som ikke-eksisterende, og for de som er så heldige å kunne fortsette til universitetet blir læringskurven ofte umulig bratt: Studentene forventes å levere oppgaver og avhandlinger skrevet på PC selv om de aldri før har hatt muligheten til å bruke en.

Fenohasina, tidligere elev på Voantsinapy, er utdannet kjemiingeniør og er engasjert som IT-lærer ved skolen. 

Han er begeistret over at skolen nå er de første som tilbyr IT-opplæring for barn fra vanlige familier – noe som tidligere kun har vært forbeholdt barn på dyre eliteskoler.

- Vi ønsker å gjøre Voantsinapy til det ledende IT-opplæringssenteret for barn i Antsirabe. Med digital kompetanse vil de ha så mange flere muligheter i fremtiden, sier Fenohasina.

Med den splitter nye IT-huben tar Voantsinapy et stort steg mot digital inkludering, og sørger for at deres elever ikke blir hengende etter i en stadig mer digital verden.

Måtte skrive vennens oppgaver

Fenohasina vet hvordan det er å slite med digital kompetanse. Da han startet på universitetet, var han én av kun 8 studenter i en klasse på 42 elever som hadde forkunnskaper i data.

- Jeg hadde en venn fra landsbygda som aldri før hadde skrevet på et tastatur. Siden vi var i samme klasse, kunne jeg skrive oppgavene for ham, slik at han kunne bestå graden sin. Men da vi kom til masterstudiet hadde vi forskjellige klasser, og jeg kunne ikke hjelpe ham lenger. Han bestod ikke.

Fenohasina ser det samme digitale gapet hos sine elever i dag. De færreste har tatt i en PC før de kommer til hans klasse – og noen er redde for maskinen.

- En jente i klassen min var veldig nølende med å i det hele tatt røre tastaturet. Først trodde jeg at jeg ikke forklarte tydelig nok. Men så skjønte jeg at hun faktisk var redd for at datamaskinen kunne kontrollere henne. Jeg måtte forklare at PC-en bare er et verktøy, og at det er hun som har kontrollen over den. Etter det ble hun en av mine mest engasjerte elever.

Den nye IT-huben har 50 datamaskiner

Voantsinapy har tilbudt datatrening for elever fra og med 5. klasse siden 2016. Frem til i år har elevene fått 2 timer i uka hver. 

- Jeg så at det var altfor lite, men det er det vi har hatt mulighet til å tilby frem til nå. Med den nye IT-huben håper vi å kunne gi mer skjermtid til hver elev – kanskje til og med åpne laben i friminutt og helger.

Fenohasina er nøye med å integrere matematikk og fysikk i IT-undervisningen, slik at digital opplæring utfyller andre fag i stedet for å ta tid fra dem. I fremtiden håper han å utvide læreplanen til å inkludere:

✔ Presentasjonsteknikk og kommunikasjonstrening
✔ Grafisk design og video
✔ Språkopplæring ved hjelp av programvare
✔ Entreprenørskap og økonomiforståelse (grunnleggende regnskap)

- Elevene elsker IT-timene! En gruppe spurte meg til og med om jeg kunne undervise dem på lørdager. Jeg ble veldig glad for å høre det, og jeg håper vi kan få det til.