- For foreldrene er det som en drøm 

20.09.2025
Foreldre og foresatte i skolegården første skoledag.
Foreldre og foresatte i skolegården første skoledag.

Rektor Noro var bekymret for at belastningen under den lange byggeperioden, med fullpakkede klasserom og forstyrrelser under eksamen, ville virke negativt inn på elevene skremme dem fra å komme tilbake etter sommerferien.

Istedenfor ble det tydelig at de nye bygningene fungerer som et trekkplaster.

- Vi så en tydelig økning i antall familier som ønsket å skrive inn barna sine på skolen i høst. Ingen hadde trodd at fattige barn skulle ha muligheten til å gå på en så flott skole. For foreldrene er det som en drøm, sier Noro.

Det var en spesiell opplevelse for elevene å gå inn I nyoppussede klasserom I år. Elevene i 8. og 9. klasse var spesielt begeistret - det er de som nå holder til i de renoverte bygningene. I tillegg til klasserommene har elevene nå fått et nytt, skyggefullt, sosialt område. 

Nye vannposter gjør det mulig å holde seg hydrert hver dag. Barna tar med egne drikkeflasker hjemmefra og fyller dem før timene.

Barna tar med tomflasker hjemmefra og fyller dem opp før timene. Det siste som gjenstår før byggeprosjektet er helt ferdig, er mosaikk-kunst i vannfontenen.
Barna tar med tomflasker hjemmefra og fyller dem opp før timene. Det siste som gjenstår før byggeprosjektet er helt ferdig, er mosaikk-kunst i vannfontenen.

Gjennomførte undersøkelse blant elevene

- Vi hører latter og glede mer dag - mer enn vanlig, det er takket være denne store oppgraderingen. Både elever og lærere uttrykker takknemlighet for å kunne jobbe i et så godt læringsmiljø, sier Faniry.

Sammen med nyansatte Ntsoa, som har fått ansvar for kommunikasjon og skrive rapporter til givere, har hun i forbindelse med starten på nytt skoleår foretatt en undersøkelse blant elevene for å finne ut av hva det de setter mest pris på ved skolen.

 Hva det er som motiverer dem til å komme tilbake til nytt skoleår?

Det viser seg at elevene verdsetter disiplinen, å få hjelp å bli 'kloke og fornuftige', den daglige morgenandakten, kantinen, utsikten om studietur til kysten i siste klasse på ungdomsskolen, dataundervisning, og studieturer I nærmiljøet, mest.

Elevenes ønsker for fremtiden kom også frem i undersøkelsen: Å få tilgang til høyere utdanning på Voantsinapy, å ha en skolebuss for å komme seg til skolegården Kanaan og få praktisk landbruksundervisning, samt en bedre utstyrt lekeplass.

Ntsoa og Faniry studerer svarene i spørreundersøkelsen som ble gjort blandt 150 elever.
Ntsoa og Faniry studerer svarene i spørreundersøkelsen som ble gjort blandt 150 elever.